Володьководівицького ДНЗ « Дзвіночок» Носівської міської ради
Розділ І. Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності)
Розділ ІІ. Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічна послідовність їх реалізації
Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу
Розділ ІV. Система внутрішнього забезпечення якості освіти
Вступ
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» Володьководівицький ДНЗ « Дзвіночок» Носівської міської ради у 2022/2023 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб;формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма Володьководівицького ДНЗ « Дзвіночок» Носівської міської ради» на 2022/2023 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» ; « Про забезпечення функціонування української мови як державної»; «Положення про заклад дошкільної освіти» (нова редакція) від 27.01.2021р.№ 86»; та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 33 від 12.01.2021; Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 квітня 2016 року №563/28693; Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності, затвердженого наказом МОН України від 20.04.2015 року №446,зареєстрованим у міністерстві Юстиції України від 13.05 2015 року за № 520/26965; Листа МОН від 27.07.2022 року № 1/8504-22 « Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022- 2023 році»; Листа МОН України № 1/3845-22 від 02.04.2022року « Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні» ; Листа МОН України « Щодо персональної відповідальності керівників закладів загальної середньої та дошкільної освіти»» від 30.11.2017 № 1/9 – 650; Листа МОН України « Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» від 11.10.2017 № 1/9 – 340; Листа МОН « Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності закладу дошкільної освіти» від 14.02.2019 № 1/11 – 1491; Листа МОН України « Про зарахування до ЗДО дітей із числа внутрішньо переміщених осіб» від 17.03.2022 р. № 1/3475-22; Постанови МОЗ України « Про Затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням корона вірусної хвороби ( СОVID – 19 )» від 25.08.2021р. № 8; та інших правових актів.
Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Освітня програма визначає:
- загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
- перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
- форми організації освітнього процесу;
- систему внутрішнього забезпечення якості освіти.
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Мета і завдання освітньої програми:
- забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ДНЗ « Дзвіночок»;
- створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
- забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
- створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
- турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
- максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
- творча організація (креативність) освітнього процесу;
- варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
- забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
- єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
- забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
- організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
- забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
- організація корекційно - розвивальної роботи, що забезпечує своєчасну допомогу в освоєнні змісту навчання і корекцію вад дітей в умовах закладу дошкільної освіти;
- підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти.
Дошкільний навчальний заклад « Дзвіночок» загального типу Носівської міської ради Чернігівської області розрахований на 29 осіб.
У 2022/2023 навчальному році в закладі функціонує 2 різновікові групи для дітей дошкільного віку ( Загальна кількість дітей – 41 дитина), а саме:
- молодша група « Сонечко» ( віком від 3-4 років) – 20 дітей;
- Середня група « Бджілонька» ( віком від 4-5 років) – 21 дитина.
Укомплектованість груп проведена згідно з віком дітей, індивідуальними потребами та з урахуванням запитів батьків.
Основні завдання ДНЗ « Дзвіночок» на 2022-2023 н.р.
- Сприяти збереженню та зміцненню психофізичного здоров’я дітей через валеологічну освіту.
- Поглибити роботу з патріотичного виховання дітей через народну гру.
- Розвивати мовленнєву компетентність у здобувачів дошкільної освіти засобами художньої літератури.
- Створення безпечних умов організації освітнього процесу.
- Використання дистанційної форми здобуття освіти.
Дошкільний навчальний заклад Дзвіночок» загального типу здійснює освітній процес у 2022-2023 році за пріоритетним напрямком:
- народознавчим
Цілі та завдання Освітньої програми закладу дошкільної освіти визначаються відповідно до його Статуту і реалізованими програмами, технологіями. Заклад прагне задовольнити потреби громадян відповідної території с.Володькова Дівиця в здобутті дошкільної освіти, забезпечити відповідність рівня дошкільної освіти вимогам Базового компонента дошкільної освіти; створювати безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я дітей відповідно до санітарно-гігієнічним вимог та забезпечувати їх дотримання. Освітня програма враховує потреби дитячого контингенту.
Педагоги ДНЗ «Дзвіночок» забезпечують засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.
Обов’язковий мінімум передбачає:
- компетентний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
- надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
- формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
- забезпечення індивідуального особистісного розвитку.
Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми для 1 класу початкової школи.
Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
В цьому навчальному році залишається актуальною технологія блочно – тематичного планування освітнього процесу, суть якого полягає в тому, що інтегрований зміст освітньої роботи з дошкільниками ( лексична тематика тижня, двох тижнів, місяця)об’єднуються в блочно- тематичні цикли
( навчально – виховні блоки) проживання яких забезпечує дитині цілісне сприйняття теми протягом тижня ( двох тижнів, місяця) через різні види щоденної діяльності ( навчальної , ігрової, рухової, художньо- мовленнєвої, театралізованої, художньо - продуктивної ( образотворчої, трудової, дослідницько- пошукової).
Блочно- тематичне планування освітнього процесу( планування з навчально виховними блоками) є одним з ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції і сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується до вивчення і закріплення протягом одного- двох тижнів.
У Володьководівицькому ДНЗ « Дзвіночок» встановлено п’ятиденний робочий тиждень; мова навчання – українська. Режим роботи закладу: з 08.00 – 17.00.
Розпорядок дня для дітей дошкільного віку
(3-4 рік життя)
Процеси
|
Орієнтовний розподіл часу |
Зустріч дітей на ігровому майданчику, огляд, температурний скринінг |
8.00 - 8 :45 |
Ранкова гімнастика на свіжому повітрі |
8:45 – 8:55 |
Вхід до групового приміщення зі збереженням дистанції з іншими групами, обробка рук антисептиком |
8: 55 - 9:00 |
Проведення гігієнічних процедур |
9:00 - 9:05 |
Підготовка до сніданку, сніданок |
9:05 - 9:25 |
Навчально-розвивальна діяльність |
9:25 - 10:40 |
Ігри, підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку зі збереженням дистанції |
10:40 – 10:55 |
Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність дітей, спостереження, повітряні та сонячні процедури зі збереженням дистанції |
10:55 – 12:05 |
Повернення з прогулянки зі збереженням дистанції з іншими групами, оброблення рук антисептиком |
12:05 – 12:10 |
Проведення гігієнічних процедур |
12:10 - 12:15 |
Підготовка до обіду, обід |
12:15 – 12:35 |
Проведення гігієнічних процедур |
12:35 – 12.45 |
Підготовка до сну, сон |
12:45 – 15:00 |
Поступовий (у міру пробудження дітей) підйом, загартовувані процедури, ігри |
15:00 – 15:15 |
Проведення гігієнічних процедур |
15:15 – 15:20 |
Підготовка до полуденка, полуденок |
15:20 – 15:40 |
Підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку зі збереженням дистанції з іншими групами |
15:40 - 15:50 |
Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність за власним вибором, спостереження (зі збереженням дистанції) |
15:50 – 16:45 |
Бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому |
16:45 – 17:00 |
Розпорядок дня для дітей дошкільного віку
(4-5 рік життя)
Процеси
|
Орієнтовний розподіл часу |
Зустріч дітей на ігровому майданчику, огляд, температурний скринінг |
8:00 – 8:50 |
Ранкова гімнастика на свіжому повітрі |
8:50 – 9:00 |
Вхід до групового приміщення зі збереженням дистанції з іншими групами, обробка рук антисептиком |
9:00 – 9:10 |
Проведення гігієнічних процедур |
9:10 – 9:20 |
Підготовка до сніданку, сніданок |
9:25 – 9:50 |
Навчально-розвивальна діяльність |
10:00 – 11:00 |
Ігри, підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку зі збереженням дистанції з іншими групами |
11:00 – 11:10 |
Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність дітей, спостереження, повітряні та сонячні процедури зі збереженням дистанції |
11:10 – 12:30 |
Повернення з прогулянки зі збереженням дистанції з іншими групами, оброблення рук антисептиком |
12:30 – 12:35 |
Проведення гігієнічних процедур |
12:35 – 12:40 |
Підготовка до обіду, обід |
12:40 – 12:55 |
Проведення гігієнічних процедур |
12:55 – 13:05 |
Підготовка до сну, сон |
13:05 – 15:10 |
Поступовий (у міру пробудження дітей) підйом, загартовувані процедури, ігри |
15:10 – 15:15 |
Проведення гігієнічних процедур |
15:15 - 15:25 |
Підготовка до полуденка, полуденок |
15:40 – 16:00 |
Підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку зі збереженням дистанції з іншими групами |
16: 00 – 16:10 |
Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність за власним вибором, спостереження (зі збереженням дистанції) |
16:10– 17:45 |
Бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому |
17:45 – 17:00 |
Відповідно до наказу МОН № 446 від 20.04.15 року «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» та враховуючи гранично допустиме навчальне навантаження на дітей протягом тижня за програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» в закладі розроблено та затверджено
Розклад організації освітнього процесу
Дні тижня |
Молодша група |
Середня група |
Понеділок |
1. Дитина у світі культури (предметний світ) 2. Дитина у світі мистецтва (музична діяльність). |
1. Дитина у світі культури (предметний світ).
2. Особистість дитини (фізичний розвиток) |
Вівторок |
1. Дитина в сенсорно - пізнавальному просторі. (формування елементарних математичних уявлень) 2. Особистість дитини ( фізична діяльність) |
1.Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі.(Формування елементарних математичних уявлень) 2. Дитина у світі мистецтва (музична діяльність)
|
Середа |
1. Мовлення дитини Мовленнєвий етикет. 2.Дитина у світі мистецтва ( музична діяльність) |
1. Мовлення дитини (мовленнєвий етикет) 2. Дитина у світі культури (образотворча діяльність) Малювання)
|
Четвер |
1 Дитина у природному довкіллі
2. Дитина у світі мистецтва ( обр. д-сть: малювання)
|
1. Дитина у природному довкіллі
2. Дитина у світі мистецтва (Музична діяльність)
|
П’ятниця |
1. Дитина у світі мистецтва ( образотворча діяльність. Ліпка, аплікація 2. Особистість дитини ( фізичний розвиток) |
1. Дитина у світі мистецтва (Образотворча діяльність .Ліпка, аплікація) 2. Особистість дитини ( Фізичний розвиток). |
Тривалість спеціально організованих занять становить:
- у другій молодшій групі – не більше 15 хвилин;
- у середній групі –20 хвилин;
Тривалість перерв між заняттями – не менше 10 хвилин
РОЗДІЛ І
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ НАВАНТАЖЕННЯ ТА
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ
ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Педагогічне навантаження на 2022/2023н.р.
Види діяльності за освітніми напрямами |
Кількість занять на рік за віковими групами |
|||
друга молодша (від 3 до 4 років)
|
середня (від 4 до 5 років)
|
|
||
«Особистість дитини» |
35 |
70 |
|
|
«Дитина в соціумі» |
35 |
35 |
|
|
«Дитина у світі мистецтва» (музична, образотворча, театральна діяльність ) |
140 |
140 |
|
|
«Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» |
35 |
35 |
|
|
«Мовлення дитини» |
70 |
70 |
|
|
«Дитина в природному довкіллі» |
35 |
35 |
|
|
Загальна кількість занять на рік |
350 |
385 |
|
|
Максимальна кількість занять на рік |
350 |
385 |
|
|
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах) |
52,5 |
77 |
|
|
Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій ― провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 3-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними напрямами розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.
Очікувані результати: (кінцевий рівень сформованості компетентностей здобувача освіти взято із Базового компонента дошкільної освіти, нова редакція, від 12.01.2021 №33, із підрозділів НАВИЧКИ та СФОРМОВАНІСТЬ ЗНАНЬ)
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Особистість дитини»
Сформованість знань: знає назви основних рухів, предметів та спортивних знарядь, усвідомлює роль фізичних вправ у розвитку та зміцненні організму. Здатна до пізнання основ фізичного розвитку. Знає та свідомо дотримується правил у рухливих, спортивних іграх та вправах (зокрема з елементами змагання). Знає про індивідуальний принцип користування гігієнічними засобами.
Навички: має сформовані життєво необхідні рухові уміння та навички, розвинені фізичні якості, достатній руховий досвід, який дозволяє застосовувати адекватні фізичні зусилля відповідно до ситуації. Володіє власним тілом, свідомо реагує на елементарні потреби організму, витримує відповідно до віку фізичне навантаження. Виявляє вольові зусилля у руховій діяльності, координує рухи, уміє орієнтуватися в просторі. Здатна самостійно застосовувати руховий досвід у повсякденному житті, оцінює і регулює можливості власного тіла. Володіє основними рухами (ходьба, біг, стрибки, лазіння,метання). Володіє елементарними навичками загартування та особистої гігієни. Прагне бути охайною. Самостійно виконує основні гігієнічні процедури. Без нагадування дорослого користується основними гігієнічними засобами. Намагається контролювати власну поставу; усвідомлює вплив постави на здоров’я, естетику рухів; виконує комплекс вправ для запобігання порушенням постави та плоскостопості.
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»
Сформованість знань: виявляє обізнаність з предметами та їхніми властивостями, зокрема з матеріалами, з яких виготовляють речі (пластик, папір, метал, тканина, гума, глина ); має уявлення про виготовлення предметів довкілля (елементарні способи їх обробки: пошив, вирізання, видування ); знає та виконує правила техніки безпеки і роботи з інструментами. Розуміє важливість раціонального використання матеріалів, обережного ставлення до продуктів праці.
Навички: володіє видами предметно-практичної діяльності: конструювання (з будівельного матеріалу, з паперу (орігаммі, паперопластика), з природного матеріалу, з деталей конструкторів тощо), наочне моделювання (конструкцій, моделей, наприклад, часу: ранок-день-вечір-ніч, пір року: зима-весна-літо-осінь ), проєктування, технічної творчості (створення конструкцій, споруд, технічних елементів). Вміє визначати мету, прогнозувати кінцевий результат, планувати послідовність дій, узгоджувати власні дії з діями партнерів.
Демонструє сформованість уміння розглядати конструкції, виокремлювати їхні основні складові, співвідносити за розмірами, формами, розташуванням, аналізувати та оцінювати результат своєї роботи та роботи однолітків, вносити корективи, виправляти помилки. Турботливо ставиться до рукотворних виробів. Вміє використовувати зразки та намагається додати самостійні знахідки та рішення у створенні виробів, проявляє фантазію, винахідливість, імпровізує, використовуючи наявні ресурси, альтернативно застосовує предмети та матеріали, зважаючи на їхні властивості, генерує ідеї та заохочує товаришів бажанням їх реалізувати. Виокремлює потрібну інформацію про об’єкти довкілля з малюнку, плану, моделі, схеми, порівнює різні моделі одного й того ж самого об’єкта. Долучається до рукоділля з різними матеріалами з метою удосконалення навколишнього життєвого простору.
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Дитина в природному довкіллі»
Сформованість знань: має загальні уявлення про природу планети Земля і Всесвіту; розуміє, що Земля є частиною Космосу, а всі його об’єкти (зорі, планети, комети, метеорити тощо) знаходяться дуже далеко; володіє елементарними уявленнями про дослідження Космосу людиною; знає, що на планеті Земля є неживі і живі об’єкти природи; усвідомлює зв’язки між рослинами і тваринами, їхні функції в природі; встановлює залежність об’єктів природи від екологічних факторів; розуміє особливості та умови розвитку рослин (фази розвитку, екологічні фактори, поживність ґрунту, догляд), існування тварин (стадії розвитку, залежність від середовища існування, реакції на сезонні зміни; усвідомлює поділ рослин і тварин на групи; знає, що є дикорослі і культурні рослини; дикі, свійські тварини; знає правила поведінки з ними; володіє знаннями про основні властивості неживих об’єктів природи (повітря, вода, пісок, глина, каміння), які може виявляти під час елементарних дослідів; усвідомлює значення назв-характеристик окремих властивостей об’єктів та фізичних явищ навколишнього світу (твердість, м’якість, сипучість, в’язкість, плавучість, розчинність; швидкість, напрямок тощо); володіє назвами штучних матеріалів, виготовлених людиною із природної сировини (метал, гума, тканина, пластик, папір тощо); знає ознаки пір року і явищ природи. Усвідомлює, що життя людини неможливе без природи; обізнана з позитивним і негативним впливом людини на природне довкілля, проблемами довкілля, насамперед змінами клімату, і необхідністю заощаджувати енергію, воду, сортувати сміття тощо у повсякденному житті і має первинні навички такої поведінки; свідомо використовує знання про природу в різних видах діяльності та життєвих ситуаціях; орієнтується в діяльності людини, спрямованій на збереження, відтворення й охорону природи
Навички: дитина виявляє здатність спостерігати за природними об’єктами та явищами планети Земля та видимими об’єктами Космосу; спроможна класифікувати та групувати природні об’єкти рослинного й тваринного світу за характерними ознаками; здатна самостійно чи з незначною допомогою дорослого проводити нескладні досліди з пізнання властивостей об’єктів природи, спостерігати за явищами природи та помічати зміни у стані природи й погоди, оцінювати метеорологічні явища (температура повітря, вітер, опади тощо); здатна до адекватної поведінки на основі оцінки природних явищ.
Здатна з допомогою дорослого вирощувати рослини, доглядати за домашніми улюбленцями та піклуватись про них; демонструє дотримання правил природодоцільної поведінки, навички бережливого ставлення до ресурсів; відгукується на пропозиції дорослого зберігати й покращувати природне довкілля чи надавати допомогу живим об’єктам природи. Навички, орієнтовані на сталий розвиток, виявляються у сформованості в дітей початкових уявлень про сталі дії і поведінку, усвідомленні необхідності збереження ресурсів планети й особистої причетності до цього; розвиненості ефективних звичок соціальної поведінки, економного споживання ресурсів та збереження природи.
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Гра дитини»
Сформованість знань: має уявлення про різні види ігрової діяльності, види та назви ігор, у які можна пограти; знає дії у творчих іграх та в іграх з правилами; вміє залучати та приймати партнерів до спільної гри; обирає безпечне місце та атрибути для гри; знає зміст сюжетно-рольових, конструкторсько-будівельних, дидактичних, словесних, настільно-друкованих, рухливих зі співом і діалогом, режисерських, театралізованих, українських народних іграх; демонструє сформованість рольових способів поведінки; свідомо використовує норми та етикет спілкування в іграх; розуміє,як використовувати предметно-ігрове середовище для гри; знає ігри та іграшки в садочку та вдома, використовує їх у самостійних іграх; втілює свої життєві враження; встановлює причини та наслідки вдалої та невдалої гри; усвідомлює себе активним учасником ігрової діяльності.
Навички: ініціює організацію ігор з іншими дітьми за власним вибором. Самостійно обирає тему для гри, моделює явища реального життя, розвиває сюжет на основі досвіду та знань, прикладах дорослих, з літературних творів і казок, дотримується правил рольової взаємодії (узгодження, рівності, управління ). Разом з іншими дітьми облаштовує ігрове середовище та самостійно чи з незначною допомогою розподіляє ролі. Дотримується правил гри до її закінчення та стежить, щоб усі учасники їх виконували. Уміє підпорядковувати власні дії ігровим задумам, приймати пропозиції інших дітей та узгоджувати їх з усіма учасниками ігрового процесу, використовувати в іграх різні іграшки відповідно до її змісту або предмети-замінники; конструювати ігрове поле за допомогою різних предметів. Уміє налагоджувати партнерські стосунки завдяки діалогічному спілкуванню на основі ігрового задуму, рольової взаємодії або особистих уподобань, проявляє товариськість, толерантність, зважає на думку інших, стримує агресивні прояви, конструктивно розв’язує конфлікти, радіє спільному успіху, дотримується норм та етикету спілкування, висловлює у делікатній формі своє непогодження з пропозиціями ровесника, його діями із розподілу ролей,іграшок,обов’язків. Для реалізації ролі широко використовує різні засоби виразності (емоційно-виразні рухи, міміка, пантоміміка, тембр голосу, рольове мовлення), ділиться з дорослими та однолітками враженнями після гри. Адекватно оцінює результати власних дій та дій товаришів по команді, виявляє взаємну прихильність, надає перевагу грі як провідній діяльності; використовує власний досвід для створення ігор; здатна гратися сама та з однолітками, виявляє вміння залучити до гри партнерів; намагається творчо розвивати сюжет або придумувати ігри.
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Дитина в соціумі»
Сформованість знань: має уявлення про місце кожної людини в соціальному середовищі; уявлення про себе як члена громади, суспільства; уявлення про свою сім’ю, родину, рід, рідну домівку, заклад дошкільної освіти, Батьківщину; знає і розповідає про державні та національні символи України, звичаї, традиції сім’ї та українського народу. Усвідомлює свою роль (у сім’ї, групі однолітків, місцевій громаді). Знає, що прізвище вказує на належність дитини до свого роду, родини, а ім’я — на її індивідуальність та неповторність, знає про окремі традиції і звичаї попередніх поколінь. Усвідомлює необхідність дотримання соціальних норм моралі й виявляє повагу до прав і свобод людини. Розуміє переваги розв’язання конфліктів, суперечок мирним шляхом. Демонструє відкритість до спілкування та взаємодії з представниками різних національностей і культур.
Навички: ідентифікує себе та діє відповідно до соціальної ролі: донька / син, брат / сестра, онука / онук, друг / подруга тощо; демонструє елементарні навички емоційної саморегуляції, виражає почуття за допомогою слів, міміки, жестів; пояснює причину своїх емоцій, усвідомлює те, що інші люди переживають різні емоційні стани, їм буває радісно, боляче, образливо тощо. Звертається по допомогу до однолітків та знайомих та/або надає її, вміє отримувати задоволення від надання допомоги іншим. Дотримується соціальних правил та норм поведінки, домовленостей у щоденній життєдіяльності; бере участь у визначенні та прийнятті правил співжиття в родині, групі закладу дошкільної освіти, колі друзів. Уміє порозумітися, домовитись з іншими в конфліктних ситуаціях, вживає у спілкуванні з дорослими й однолітками ввічливі слова. Пропонує ідеї для гри, долучається до різних видів діяльності, бере участь у прийнятті рішень щодо особистих питань та життя колективу. На рівні можливостей дошкільного віку визнає цінності демократії (готовність брати на себе відповідальність, вміння висловлювати власну думку та приймати думку іншого, вміння розв’язувати конфлікти шляхом діалогу; вміння слухати й спостерігати).
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Мовлення дитини»
Сформованість знань: розуміє, що в Україні українська мова є державною; усвідомлює звуковий склад рідної мови, спираючись на розвинений фонематичний слух і мовленнєве дихання. Має збалансований запас слів із різних освітніх напрямів, що дає змогу добирати найбільш точні слова відповідно до ситуації мовлення; знає і називає ознаки, якості, властивості предметів, явища, події. У словнику наявні слова всіх частин мови, різного типу творення, слова різної складності, синоніми, антоніми, епітети, метафори, багатозначні слова; фразеологічні звороти; знає прислів’я, і приказки, утішки, загадки, скоромовки, форми звертання до дорослих і дітей. Має елементарні знання норм культури мовлення (привітання, прохання, вибачення, подяка, комплімент ).
Навички: ефективно спілкується рідною мовою, свідомо намагається говорити виразно і правильно, чітко промовляючи звуки і слова відповідно до орфоепічних норм української мови; регулює дихання і темп у процесі мовлення; володіє силою, висотою, тембром голосу, володіє вербальними і невербальними засобами виразності. Виявляє навички звукового аналізу простих слів. Вживає всі частини мови, граматичні категорії, різні за складністю типи речень; володіє елементарними навичками корекції та самокорекції мовлення; узгоджує слова у словосполученнях і реченнях згідно з мовними нормами (рід, число, відмінок, дієвідміна, клична форма тощо). Ініціює і підтримує розпочату розмову в різних ситуаціях спілкування, відповідає на запитання співрозмовника і звертається із запитаннями, орієнтується в ситуації спілкування, вживає відповідні мовні і немовні засоби для вирішення комунікативних завдань; дотримується правил мовленнєвої поведінки та мовленнєвого етикету. Складає різні види розповідей: описові, сюжетні, творчі (розповіді-повідомлення, роздуми, пояснення, етюди), переказує художні тексти, складає за планом вихователя і самостійно казки і різні види творчих розповідей; розповідає про події із власного життя, за змістом картини, художніх творів, на запропоновану тему, за ігровою та уявлюваною ситуаціями, за результатами спостережень та власної діяльності; самостійно розповідає знайомі казки, переказує зміст художніх творів, користується пояснювальним мовленням (пояснити хід наступної гри, майбутній сюжет малюнка, аплікації, виробу); планує, пояснює і регулює свої дії; імпровізує, розмірковує про предмети, явища, події, друзів; робить елементарні узагальнення, висновки; висловлює зв’язні самостійні оцінні судження стосовно різних явищ, подій, поведінки людей, героїв художніх творів. Виявляє здатність до словесної творчості у різних видах мовленнєвої діяльності.
ОСВІТНІЙ НАПРЯМ «Дитина у світі мистецтва»
Сформованість знань: має елементарні уявлення про види мистецтва (художньо-продуктивне, музичне, театральне). Розуміє мистецтво як результат творчої діяльності митців, виконавців. Виявляє інтерес до творів різних видів мистецтва, впізнає знайомі твори, проявляє до них особисте ставлення, висловлює враження від мистецтва, інтерпретує твори. Сприймає та емоційно реагує на художній образ, елементарно аналізує засоби художньої виразності у творах мистецтва різних видів і жанрів. Вирізняє специфіку образу мистецтва художньо-продуктивного, декоративно-ужиткового, музичного, танцювального, театрального. Розуміє призначення зображувальних матеріалів,театрального реквізиту, атрибутів для образотворчої, театралізованої, музичної діяльності; здатна до реалізації творчого задуму за їх допомогою. Має уявлення про музичну гру, пісню, хоровод, танець, інструментальну музику. Розуміє зміст і колективний характер театральної вистави, знає різні види театру (ляльковий, тіньовий, настільний тощо).
Навички: пов’язує яскравість образу, зміст твору з кольорами, композицією, формою; звуками, ритмами, динамікою, темпом, рухами; мімікою, жестами, римами, монологами, діалогами. Здатна розрізнити основні жанри живопису (портрет, пейзаж, натюрморт, казковий, анімалістичний), музики (вокальні, інструментальні), вистави різних театрів (ляльковий, музичний). Знаходить просту аналогію між життям і змістом твору, використовує здатність споглядати і услуховуватися в довкілля для бачення краси у побуті та мистецтві, набувати художньо-продуктивного досвіду мистецької діяльності. Володіє доступними техніками та відображає ними життєві враження та почуття. Виявляє вміння використовувати техніки художньо-продуктивної та декоративно-ужиткової діяльності, експериментує з зображувальними матеріалами, створює художні образи. Має найпростіші навички виконавської культури (декламує, передає рухами характерні ознаки персонажу) та культури глядача (володіє елементарною культурою поводження під час свят, концертів в освітніх та мистецьких закладах). Має домірні вікові навички співу, слухання музики, музично-ритмічних рухів, гри на дитячих музичних інструментах. Виявляє музикальність, уміння передавати настрій, емоції, почуття в музично-руховій і пісенній творчості, музикуванні та музичній грі. Виявляє навички образного мовлення, акторські здібності. Запам’ятовує сюжетну послідовність спектаклю, своєчасно включається в театралізовані дії. Ідентифікує почуття та вчинки персонажів із власними. Використовує побутові речі як атрибути театралізованої діяльності. Співпрацює з дітьми, зокрема з особливими освітніми потребами, й дорослими заради спільного успіху під час мистецької діяльності — художньо-продуктивної, музичної, театралізованої, розваг, свят. Відгукується на пропозиції щодо оздоблення інтер’єру (на свята), долучається до дорослих під час декорування приміщення. Виявляє елементи естетичного смаку та підтримує естетичні прояви у побуті (доцільність вибору одягу до ситуації, культура прийому їжі, сну, відпочинку та праці, культура поведінки й дотримання елементарних правил етикету під час святкувань). Демонструє за власним бажанням досвід мистецьких дій у самостійній художній діяльності. Виявляє елементарні навички рефлексії — обмірковує з іншими свій мистецький досвід, враження, ставлення до мистецької діяльності
Очікувані результати: для здобувачів освіти:
- набуття дитиною ключових компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- сформовані основи соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховані елементи природодоцільного світогляду, розвинене позитивне емоційно-ціннісне ставлення до довкілля;
- утверджене емоційно-ціннісне ставлення до практичної та духовної діяльності людини.
На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи
Розділ ІІ
Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній,
логічна послідовність їх вивчення
Зміст освітнього процесу в ДНЗ « Дзвіночок» у 2022/2023навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:
Освітня лінія |
Зміст освітнього процесу |
Особистість дитини |
Передбачає: - формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; - виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка. |
Дитина в соціумі
|
Передбачає: формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства.
|
Дитина в природному довкіллі
|
Передбачає: природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування. Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. |
Мовлення дитини |
Передбачає: засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.
|
Дитина в світі культури |
Передбачає: формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.
|
Гра дитини |
Передбачає: розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.
|
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі |
Передбачає: сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
|
Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у Базовому компоненті.
Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
Розподіл групових фронтальних занять на тиждень
у 2022/2023 навчальному році у групах з 9 годинним перебуванням
(5-денний робочий тиждень) за програмою «Українське Дошкілля»,
рекомендованою МОН України від23.05. 2017р №1/11-4988.
Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями |
|
||
молодша (від 3 до 4 років) |
середня (від 4 до 5 років) |
||
Ознайомлення із соціумом |
2 |
2 |
|
Ознайомлення з природним довкіллям |
1 |
1 |
|
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна, художня література )1 |
4 |
5 |
|
Сенсорний розвиток |
- |
- |
|
Логіко-математичний розвиток |
1 |
1 |
|
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування |
3 |
3 |
|
Здоров’я та фізичний розвиток2 |
3 |
3 |
|
Загальна кількість занять на тиждень |
11 |
12 |
|
Додаткові освітні послуги на вибір батьків: 3 - хореографія - англійська мова - образотворча діяльність - конструювання |
3 з них:
|
4 з них:
|
|
Максимальна кількість занять на тиждень4 |
14 |
16 |
|
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах) |
3,5 |
5,3 |
Примітки:
1. Заняття з художньої літератури планується таким чином: у середній групі 1 заняття на тиждень може бути проведено за рахунок кількості занять з художньо-продуктивної діяльності; з розвитку мовлення у молодшій групі;
Художньо-продуктивна діяльність (образотворча) може проводитися у другу половину дня у дошкільних групах (4-го, 5-го р.ж, .).
2. Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей. Фізкультурні заняття можуть проводитися у другу половину дня у дошкільних (4-го, 5-го, ) групах.
4. Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох навчальних занять. Зменшення навантаження на дітей відбувається за рахунок реалізації блочно-тематичного принципу планування, проведення інтегрованих занять, під час яких реалізуються завдання занять різних типів.
5. У середині та на прикінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статистичної пози дітей, проводяться фізкультурні хвилинки.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, проводяться переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю
( вівторок, середа). Такі заняття поєднуються та чергуються із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Реалізації освітньої програми сприяє проведення інтегрованих занять. Тривалість інтегрованих занять може збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів діяльності. ( на 5,10,15 хв) від 4- 5 років – 20хв.
Заняття з фізичної культури та музичного виховання для дітей дошкільного віку проводяться не менше 2 -х разів на тиждень. Форми та місце проведення визначається педагогом залежно від поставленої мети., сезону , погодніх умов ( групова кімната, спортивний майданчик).
Освітній процес у Володьководівицькому ДНЗ « Дзвіночок» Носівської міської ради здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Відповідно до рішення педагогічної ради Володьководівицького ДНЗ
« Дзвіночок» Носівської міської ради протокол № 1 від «31» серпня 2021 року освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України та регіональними парціальними програмами.
Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через освітню програму для дітей від трьох до семи років «Українське Дошкілля», рекомендованої Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 23.05.2017 № 1/11-4988) та освітню програму «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку (Лист ІМЗО від 27.05.2019№ 22.1/12-Г-292 лист МОН України № 22.1/12-Г-210 від 16.04.2019), середнього дошкільного віку (лист МОН України від 01.08.2017 № 1/11-7684), молодшого дошкільного віку (лист ІМЗО від 18.05.2020№ 22.1/12-Г-275, лист МОН від 23.07.2020№ 1/11-4934)
Виховання дошкільників здійснюється шляхом інтеграції завдань у різні види діяльності при проведені занять з дітьми згідно з парціальною програмою «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку, автор: КаплуновськаО.М. (лист ІМЗО від 25.03.2016 № 2.1/12-Г-85).
З метою підвищення якості освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році в ДНЗ « Дзвіночок»наші педагоги використовують такі інноваційні педагогічні технології:
Назва групи (вікова група) |
Інноваційна технологія |
Автор(и) технології |
|
|
|
«Сонечко»
друга молодша |
Методика Єфіменка М.М. «казкова фізкультура» Методика Т.О.Піроженка « Мовленнєве зростання дошкільника» |
Автор: М.М.Єфіменко
О.Т.Піроженко |
«Бджілка» середня |
Спадщина В. О. Сухомлинського. «Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання» «Кольорові палички ДЖ. Кюізенера» |
В. Сухомлинський
Автор. Шульга Дж.Кюізенер |
|
|
|
Розділ ІІІ
Форми організації освітнього процесу
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ДНЗ « Дзвіночок» визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.
Термін навчання.
Навчальний рік у Володьководівицькому ДНЗ
« Дзвіночок» Носівської міської радипочинається 1 вересня 2022року і закінчується 31 травня 2023 року, оздоровчий період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України – з 1 червня по 31 серпня 2023року.
Упродовж навчального року для дошкільників будуть проводитись канікули, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, крім фізкультурно-оздоровчої, музичної та художньо-продуктивної діяльності.
Орієнтовні терміни проведення канікул: літні – з 1 червня до 31 серпня 2023 року (90 календарних днів), осінні – з 24 жовтня до 28 жовтня 2022 року (5 календарних днів), зимові – з26 грудня по 9 січня 2022 року (15 календарних днів), весняні – з 20березня по 24березня 2022 (5 календарних днів).
Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 3-го року життя. Тривалість занять становить:
– у молодшій групі (3-4 р.ж) – не більше 15 хвилин;
– у середній групі(4-5 р.ж)– 20 хвилин;
Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.
Режим роботи груп у Володьководівицькому ДНЗ
« Дзвіночок»;молодша група – 9 годин, 5 раз на тиждень;середня група – 9 годин, 5 раз на тиждень;
З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2022/2023 навчальному році педагогами закладу
проводиться різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів.Для якісної організації освітнього процесу педагоги проводять такі заняття (за типами):
– фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
– групові (10-12 дітей);
– індивідуально-групові (4-6 дітей);
– індивідуальні (1-4 дитини).
За дидактичними цілями у всіх вікових групах педагоги організовують такі види занять:
– заняття із засвоєння дітьми нових знань;
– заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
– контрольні заняття.
За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття:
– інтегровані;
– комплексні.
Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.
Освітня діяльність у групах планується як у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з художньо-продуктивної діяльності та фізичного розвитку. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
У Володьководівицькому ДНЗ « Дзвіночок» планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами та блочно-тематичним принципом, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Інтеграція – це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.
Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.
Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності:
– ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою );
– спостереження;
– пошуково-дослідницька діяльність;
– екскурсії;
– театралізована діяльність;
– трудова діяльність;
.
Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.
За окремим планом педагоги здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
– ранкової гімнастики;
– гімнастики пробудження;
– занять фізичною культурою;
– рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
– загартування;
– фізкультурних хвилинок під час занять;
– фізкультурних пауз між заняттями;
– фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
– оздоровчих заходів.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з раннього віку.
Вищезазначені форми організації освітнього процесу в ДНЗ
« Дзвіночок» реалізуються в рамках:
– плану роботи Володьководівицького ДНЗ « Дзвіночок» на 2022/2023н.р.;
– режиму роботи груп в ДНЗ.
За планом у закладі організовується оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:
– ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;
– дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;
– рухливі та спортивні ігри;
– процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;
– екскурсії, цільові прогулянки;
– продуктивні види діяльності;
– ігри з водою, піском;
– конструкторські та творчі ігри;
– пошуково-дослідницька діяльність;
– організація трудової діяльності;
– літературні розваги, конкурси малюнків;
– змагання, різноманітні конкурси, естафети.
З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім'ї, ДНЗ « Дзвіночок».
Основні форми діяльності консультативного центру
– організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
– організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи через створенні VIBERгрупи закладу дошкільної освіти.
Консультативний центр здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:
– соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
– вікових, психофізіологічних особливості дітей;
– психологічної готовності до навчання у школі;
– профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
– організації ігрової діяльності;
– організації харчування дітей вдома;
– створення умов для загартування і оздоровлення;
– соціального захисту дітей із різних категорій сімей.
Робота з батьками або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться підгрупами та індивідуально за річним планом роботи.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного центру «Професіонал»: вихователів, завідувача, сестри медичної старшої.
Також з метою поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей раннього та дошкільного віку, доступності здобуття дошкільної освіти педагогічний колектив ДНЗ « Дзвіночок» здійснює соціально-педагогічний патронат сімей, діти яких за станом здоров’я та інших причин не відвідують ДНЗ « Дзвіночок», але проживають на його території обслуговування.
Питання взаємодії ДНЗ і сім’ї знаходиться в полі зору учасників освітнього процесу. Виходячи з позиції, що родина і ДНЗ, виконуючи специфічні виховні функції, не можуть замінити один одного і мають взаємодіяти задля повноцінного розвитку дитини- дошкільника.
Розуміння того, що саме в сім’ї закладається фундамент повноцінного фізичного і психічного розвитку дитини, спонукає дошкільний заклад до пильного вивчення запитів, потреб і вимог сучасної сім’ї, тобто, тісної взаємодії ДНЗ і родини. В основу взаємодії сучасного закладу і сім’ї покладається співробітництво. Оскільки педагоги професійно підготовлені до освітньої роботи.
Вирішуючи питання педагогізації батьків, слід акцентувати увагу на
- дитину, як найбільшу цінність, яка виховується відповідно до сімейних традицій.
- Батьків ( сім’я , родина)- найбільша моральна цінність, оберіг моралі і духовності.
- педагога – професіонала, партнера, який створює дух творчості, спрямовує взаємодію, вчить мистецтву життя, життєвої компетентності.
Щоб найкраще, найвідповідальніше підійти до виховання дитини, батьки разом з вихователями будують свої стосунки на принципах взаємної поваги, розуміння важливості один одного і усвідомлення того, що таке партнерство матиме довготривалий вплив на користь усім.
На сьогодні в умовах воєнного стану тісна співпраця з батьками дуже важлива. Адже щоб організувати освітній процес в ДНЗ потрібно враховувати безпекову ситуацію. Тому організація дистанційної форми роботи з дітьми є вирішенням питання розвитку, набуття дітьми знань, умінь та навичок у такий не легкий час. В умовах запровадження дистанційної форми організації освітнього процесу, батьки стали партнерами педагогічних працівників. Педагогічні працівники при дистанційній роботі з дітьми використовують синхронне і асинхронне навчання.
Розділ ІV
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до статті 41 Закону України «Про освіту».Вона може включати:
– оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі освіти;
– політики та процедури забезпечення якості освіти;
– систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
– забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу.
– інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.
Рекомендації щодо створення внутрішньої системи
забезпечення якості освіти
Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ДНЗ « Дзвіночок».
Завданнявнутрішньої системи забезпечення якості освіти:
1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок».
2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок» та оцінка їх динаміки.
3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.
4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.
Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ДНЗ
« Дзвіночок»
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок»доцільно визначати за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ДНЗ « Дзвіночок».
Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок» можуть бути: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).
Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ДНЗ
« Дзвіночок» схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.
Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок»
Напрям оцінювання |
Показники |
Методи збору інформації |
Термін проведення |
Освітнє середовище |
Забезпечення ДНЗ « Дзвіночок»
( груп) обладнанням відповідно до Типового переліку |
Спостереження |
|
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку |
Спостереження |
|
|
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам |
Спостереження, вивчення документації |
|
|
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників |
Спостереження, вивчення документації |
|
|
|
|
|
|
Освітня діяльність |
Якість планування в ДНЗ « Дзвіночок» |
Вивчення документації |
|
Діяльність керівника ДНЗ « Дзвіночок» |
Опитування, вивчення документації |
|
|
Система внутрішнього моніторингу |
Вивчення документації |
|
|
Організація та здійснення освітнього процесу в ДНЗ « Дзвіночок» |
Спостереження вивчення документації |
|
|
Рівень реалізації компетентнісного підходу |
Спостереження оцінка, вивчення документації |
|
|
Діяльність вихователя |
Спостереження, вивчення документації |
|
|
Організація та здійснення методичної роботи |
Вивчення документації |
|
|
Співпраця з батьками вихованців |
Опитування, вивчення документації |
|
|
Результати освітньої діяльності |
Рівень засвоєння вихованцями молодшої та середньої групи вимог БКДО за освітніми лініями |
Спостереження |
|
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ДНЗ « Дзвіночок»
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ДНЗ « Дзвіночок» є:
- забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
- дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
- запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
- створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ДНЗ
« Дзвіночок»
Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ДНЗ
« Дзвіночок» визначено:
- відстеження рівня розвитку дітей середнього дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- внутрішній моніторин якості освіти;
- самооцінювання освітньої діяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей середнього дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію можна використати регіональні картки спостереження або кваліметричну модель Єльникової Г.В.(лист МОНУ від 06.11.2015 № 1/9-535 «Щодо визначення рівня розвитку дитини дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»).
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, утому числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає :
- самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок»;
- оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.
Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти
1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ДНЗ « Дзвіночок».
2. Підвищення якості освіти в ДНЗ « Дзвіночок» на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
3. Створення атмосфери довіри до ДНЗ «Дзвіночок» серед педагогічних працівників та батьків вихованців.